I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, December 7, 2010

CUTI2 BALIK KAMPUNG DAN SEJARAH KOTA NGAH IBRAHIM...

Assalammualaikum.... hmm...da lama x tulis kt blog.... maklum la cuti2 ni kan balik kampung.... pas 2 banyak pulak kenduri kat kampung... 4 hari aku blk kmpg kt perak... tp sblum 2 ak nk cter tmpt menarik yg aku singgah.... klu korang nk tw baca, x nk pn xpew...fiza x kisah...huhu


Hari sabtu blk kmpg, sampai Ipoh singgah umah mak cik pas 2 p kenduri hari ahad.... aku p kenduri kt Matang, Perak....sape owg perak kt cnie angkat tangan...okeh aku x nampak pun...hahahaha =D pas p kenduri 2 aku, family n mak cik n sepupu aku singgah kat 1 muzium kat Matang, namanya Kota Ngah Ibrahim... sape taw angkat tgn....ni dalam sejarah pn ada.... ape yg SPECIAL pasal kota Ngah Ibrahim nie menceritakan asal-usul bijih timah... sape tw??? ok aku nk share sejarah nie... Ngah Ibrahim nie dye ada bela seekor gajah bernama Larut... kemudian gajah beliau hilang selama beberapa hari....sehinggalah 1 hari tue.... beliau terjumpa balik gajah beliau dlm keadaan yg penuh berlumpur... pas 2 ada kesan bijih timah pd gajah tersebut.... pd masa itu bijih timah belum dijumpai, selepas peristiwa itu.... Ngah Ibrahim membawa orang2 cina melombong bijih timah di Larut iaitu sebuah kawasan yg diambil sempena nama gajah beliau.... semenjak itulah Ngah Ibrahim menjadi orang kaya Larut... dan kegiatan melombomg bijih timah berkembang pesat....


Selain itu, kota Ngah Ibrahim ialah sebuah kota pertahanan semasa Jepun menjajah di Larut dahulu.... dalam muzium ni terdapat kesan peninggalan sejarah seperti baju perang, alatan memproses beras dan macam2 lagi...  ape yg menarik lg?? ada la seorang penjaga muzium nie ckp, muzium nie keras... korang kene hati2... terutama kt tingkat atas... ade sebuah katil lama yg dipamerkan... muzium ni tutup pkul 6, tp bile esok pagi muzium ni bukak, penjaga muzium ni ckp katil kt atas yg tersusun kemas, BERSELERAK... seolah2 ada penghuni yg tidur... tetapi disebabkan sudah biasa dgn keadan tersebut... penjaga muzium akan kemas seperti biasa... begitulah setiap hari...klu korang nk tw lebih lanjut boleh melawat sendiri tempat nie...


Lepas p muzium kami singgah ke Hutan Paya Bakau.... dekat area matang jugak.... kat dalam 2 bole tgk spesies pokok2 bakau... mmg best tempat nie.... mmg penat berjalan 1 hari.... then,  kami semua singgah makan mee udang... kat Matang mmg famous mee udang... sedap giler mee 2... ade 8 ekor udang dlam semangkuk mee... harganya 6 rggt saja...ok la kan... aku singgah mkn kt warung Mak Teh... mcm mak teh aku pnyer restoran plak...hehehe....gerai dye tepi jalan jer... ramai giler owg singgah... ape yg bestnyer laksa pn de laksa udang. pas 2 bole pilih nk udang laut ke sungai... huh... pedas giler mee dyer... bibir aku yg x cun nie pun merah padam... pedas lada... tp klu de masa lg... nk mai makan lg...sedap sgt2... sape yg singgah kt Matang wajib pekena mee udang kt ctu...Then, ari isnin aku p umah sedara kt perak... hari selasa blk KL....huhu tamat suda....



Inilah kota ngah Ibrahim

No comments:

Post a Comment